Home » Zdraví » Pitný režim bývá často problémem

Pitný režim bývá často problémem

Dříve se mluvilo o půl druhém litru, dnes už je řeč o dvou a půl litrech tekutin na osobu a den. Samozřejmě, vše je zcela individuální, ale každému z nás je jasné, že pravidelný příjem tekutin je velmi důležitý nejen pro prevenci různých chorob, ale i z mnoha jiných důvodů. A většina z nás pitný režim opravdu zanedbává, pojďme si o tom říci trochu více.

pitný režim
ilustrační foto: pixabay.com – byrev, pitný režim

Úbytek dvou procent tělních tekutin je hodně znát

Pokud z důvodu nedodržování pitného režimu přijdete o jedno až dvě procenta tělních tekutin, budete se cítit přinejmenším unavení. U čtyř procent hrozí dlouhodobá bolest hlavy, dokud se opravdu pořádně nenapijete a osm procent a více může znamenat i vážné ohrožení zdraví. Pitný režim je tedy nesmírně důležitou záležitostí.

Ideální dávkou je dva až tři litry denně, samozřejmě s přihlédnutím na pohlaví a věk. Obecně přitom platí, že na každých třicet kilogramů tělesné hmotnosti je žádoucím množství zhruba litr tekutin za den. Je tu ale jedna výjimka, kterou jsou menší děti – ty by měly i přes nízkou váhu pít relativně vyšší objem tekutin. A návyky v tomto směru by mělo dítě obdržet co nejdříve, ideálně od rodičů. Pokud se ti za den skoro ani nenapijí, je to problém.

Voda, káva nebo polévky?

Platí jasné pravidlo – nejideálnějším nápojem je prostě čistá voda. Na druhém místě pak jsou třeba ředěné ovocné šťávy či nesycená minerální voda, ale patří sem i slabší čaje. Naopak na opačné straně barikády stojí sycené nápoje s obsahem kyseliny fosforečné, tedy například slavné kolové limonády. Ty neprospějí nejen chrupu, ale i trávicímu traktu. Totéž hodnocení platí i pro nápoje s umělými sladidly. Do pitného režimu se také prakticky nedá zařadit káva, která odvodňuje nebo například víno, o kterém se to dá říct hned dvojnásob.

Štítky