Home » Zdraví » Pozitivní účinky kávy prokázány! Teď už si ji můžeme vychutnávat s klidem na duši!

Pozitivní účinky kávy prokázány! Teď už si ji můžeme vychutnávat s klidem na duši!

Patříte k lidem, co si neumějí představit den bez šálku vynikající voňavé kávy, která vám vždy tolik zlepší náladu, navodí příjemné pocity, potěší svou vůní i chutí? Tak už nemusíte být nervózní z toho, že byste pitím kávy poškozovali své zdraví.

Samozřejmě za předpokladu, že patříte k alespoň průměrně zdravým lidem. Dnes máme možnost i v domácích podmínkách ochutnávat kávu z celého světa, dobře upraženou a vždy perfektně připravenou (patnáctibarový pákový kávovar je dostupný za něco málo přes tisícovku, v Lidlu. Stačí si ohlídat Lidl leták). A co tedy prokázaly dlouhodobé klinické studie u lidí, co kávu pravidelně pijí?

Káva dá antioxidanty, vitamíny i minerály

Přestože to tak nemusí na první pohled vypadat, je káva bohatým zdrojem některých vitamínů, minerálů, ale zejména antioxidantů. A antioxidantů dokonce v takové míře, že někteří lidé stravující se typickou západní stravou získají největší podíl antioxidantů právě z kávy!

V kávě najdeme vitamíny zejména ze skupiny B. Konkrétně vitamín B2 (riboflavin), vitamín B5 (kyselinu pantotenovou), vitamín B1 (thiamin), vitamín B3 (niacin) a kyselinu listovou. Z minerálů je to pak mangan, draslík, hořčík a fosfor. Tedy celkem bohatě namíchaný koktejl tělu (a mozku) příznivých látek.

Podmínkou pozitivního vlivu kávy je její dobrá kvalita. Proto je dobré kupovat kávu od ověřených výrobců. Několik světových značek výrobců kávy pravidelně nabízí Kaufland leták, tak si pohlídejte její cenu.

Káva samozřejmě dodá kofein. Ale věda už ho tak nedémonizuje

Již mnohokrát se studiemi prokázalo, že kofein má mnoho pozitivních účinků, zejména na mozek a játra, dále také na metabolismus nebo na schopnost těla vnímat inzulín (což zabraňuje vzniku diabetu). Co kofein dokáže?

Předně zvyšuje mozkovou aktivitu, potlačuje únavu a dokonce i zlepšuje náladu. Zvýšení mozkové aktivity není výsledkem přímého působení kofeinu, vliv je pouze zprostředkovaný. Kofein totiž blokuje v mozku tvorbu inhibičního neurotransmiteru zvaného adenosin. Adenosin ukolébává mozek. Když se netvoří, může mozek prostě pracovat lépe.

Rizikem působení kofeinu je zhoršení kvality spánku, o tom není pochyb. Je nutné, aby lidé věděli, že káva nabudí mozek k aktivitě. Proto nemohou po svém mozku chtít, aby po večerním pití kávy byl schopen plnohodnotného zklidnění a kvalitního spánku. Kávu proto pijme zejména dopoledne a v brzkých popoledních hodinách. Později ne.

Chcete řídit auto, učit se? Anebo se bojíte Alzheimera? Dejte si kávu!

Dlouhodobé studie prokázaly, že káva je díky svému složení schopná omezit riziko vzniku neurodegenerativních onemocnění, k nimž patří zejména Alzheimerova choroba coby současná nejčastější příčina demence. Omezení tohoto rizika dosahuje dokonce až 65 %!

Káva je dobrým pomocníkem řidičů aut. Umí totiž zrychlit reakční čas, což znamená, že řidiči po vypití kávy lépe a rychleji reagují a dopravní situace. Stejně pozitivní vliv je i na oblast učení, protože kofein zlepšuje kognitivní funkce mozku, kam patří učení i schopnost pamatovat si.

Kdo má v rodině cukrovku, měl by kávu pít preventivně

Opravdu je vypozorováno, že konzumenti kávy (4 – 5 šálků denně) mají snížené riziko vzniku diabetu. A to o více než dvacet procent. Diabetes vzniká jako důsledek zvýšení odolnosti těla vůči účinku inzulinu. Oním důsledkem pak je neschopnost těla využít cukr jako zdroj energie, protože tělo prostě nereaguje na inzulin.

I slabší játra si žádají kávu

Játra jsou poměrně citlivým orgánem, který reaguje i na nadměrnou konzumaci alkoholu a také sacharidů. Vlivem nezdravého životního stylu dochází ke zvýšení obsahu tuku v jaterní tkáni, tzv. steatóze. Jedná se o první stupeň poškození jater, který je zcela vratný. Pokud ale člověk návyky nezmění, může se dopracovat až k cirhóze jater, která má fatální následky.

Ovšem pozor, káva dokáže, dle provedených studií, snížit riziko rozvoje cirhózy, a to až o neuvěřitelných 80 procent. A o asi 40 procent je nižší riziko vzniku jaterního karcinomu právě u lidí, kteří pravidelně pijí kávu, alespoň 3 šálky denně.

Káva umí zrušit váš splín

Pokud máte splín, depresi, neurčitý smutek neurčitého původu, jděte na něj skrz kávu. Díky svému složení dokáže totiž káva dostat mozek do lepší nálady. A když si ke kávičce navyknete i nějaký příjemný rituál, bude ještě silnějším bojovníkem se splíny. Depresi se díky tomu vyhnete o dvacet procent úspěšněji než bez kávové dobroty.

Ale teď pozor, díky schopnosti nabudit mozek k vyšší bdělosti může káva u citlivějších lidí vyvolat i úzkostné stavy. To je pak důvod k naprostému vysazení kávy z běžného denního režimu. Naštěstí takto na kávu reaguje pouze minimum lidí.

Turek ne, preso ano

Když se bavíme o kávě, je nutné si ujasnit, jakou kávu máme na mysli. Pozitivní dopad na lidské tělo má totiž pouze káva, která není dlouho louhovaná. A turecké (zalévané) kávy se to prostě netýká. Do takzvaného turka se totiž vylouhuje i to, co už pro nás nijak příznivé není. Třeba kafestol, který nepříjemně zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi.

Proto si kávu připravujte v presovači, zalévejte ji přes filtr, vařte v moka konvičce nebo ji chystejte třeba v aeropressu. Avšak pití turka omezte na absolutní minimum. Ke kávě přidávejte jen trošinku cukru (nebo raději žádný) a pouze polotučné mléko, ne smetanu.

Neprůstřelná káva? Děkuji, nechci

Varovat je nutné i před takzvanou neprůstřelnou kávou, což je módní dietový výstřelek, který je však naprosto nevhodný pro běžný životní rytmus. Jde o kávu s přidáním másla a MCT oleje. Doporučuje se lidem, co jsou na ketodietě (dieta bez sacharidů), doporučuje se vypít ji místo jednoho jídla. Neprůstřelná káva dodá energii a chuť do života (protože vlivem vynechání sacharidů zákonitě musejí právě energie i dobrá nálada chybět).

Zdravým lidem na ketodietě sice možná ublížit nemusí. Běžné populaci, která žádnou specifickou dietu nedrží, však ano. A výrazně. Zejména rapidním nárůstem hladiny cholesterolu v krvi. Na to, abychom spotřebovali tolik tuku najednou, se prostě málo hýbeme (káva je mastná, k tomu máslo a ještě MCT olej).

Takže: kávu plnými doušky, ale se zdravým rozumem v hrsti!

Štítky