Home » Zdraví » Jak snížit a stabilizovat zvýšený krevní tlak

Jak snížit a stabilizovat zvýšený krevní tlak

Zvýšený krevní tlak dokáže pozlobit mnohé. Pokud se toto onemocnění několik let ignoruje, může přejít v mozkovou příhodu nebo třeba i vážně poškodí ledviny. S prevencí není nikdy pozdě, všeobecná osvěta v tomto směru ale trochu pokulhává.

vysoký krevní tlak
ilustrační foto: flickr.com – World Bank Photo Collection, zvýšený krevní tlak

 Mléčné výrobky, více vlákniny a žádný alkohol

Pokud máte zvýšený krevní tlak, měli byste si dát pozor hlavně na aktuální jídelníček a postupně jej začít měnit. Velmi důležitý je třeba zvýšený příjem vlákniny, ale zapomínat bychom neměli ani na mléčné výrobky. Na seznamu takřka až zakázaných potravin ale jsou tučná masa nebo sladkosti, přehánět bychom to neměli ani s pitím kávy – a už vůbec ne s alkoholem.

Na snížení krevního tlaku nám pomůže i dostatek draslíku, takže si dopřejme ovoce, čočku nebo ořechy. Důležitý je i adekvátní příjem vitamínu B9, takže do jídelníčku zařaďme například rajčata a nezapomínejme ani na pomocnou ruku v podobě bylinek.

Nezapomínejte na sport

Pravidelné sportovní aktivity jsou asi nejlepší prevencí zvýšeného krevního tlaku. Je jedno, co si vyberete – běh, florbal či házenou – ale hodina dvakrát týdně nikoho nezabije a můžete díky tomu shodit i pár přebytečných kilogramů. Takže proč to alespoň nezkusit?

Problémem, který hypertenzi jen zhoršuje, je bohužel i častý stres, kterému se musíme zuby nehty bránit – pokud to tedy v namáhavém pracovním procesu vůbec jde. A pozor, ještě jedna rada nad zlato, která se týká soli. V pohádkách tomu sice bývá někdy jinak, ale pokud trpíte zvýšeným krevním tlakem, měli byste si sůl prakticky zcela odpustit.

Důležitá je konzultace s lékařem

Nezanedbávejte pravidelné návštěvy lékaře, díky kterým můžete předejít vážným zdravotním komplikacím. Pokud ale chcete krevní tlak měřit i doma, není nic snazšího – stačí si pořídit pažní tlakoměr a pak už budete během chvíle vědět, na čem vlastně jste.

Štítky